Thursday 9 August 2012

Story Time :)

Assalamualaikum,


Wah ! lame tak update blog ni,




Alhamdulillah, hari ini hari yang ke-20 umat Islam berpuasa pada bulan Ramadhan yang mulia ini,
 Sepanjang 20 hari saya berpuasa macam-macam telah berlaku , urhm =='

urmm, nak cakap apa? Macam mana puasa korang pada tahun ni? tak boleh bagi konklusinya lagi? hehe
InsyaAllah , semoga puasa kita pada tahun ini lebih baik dari tahun lepas, Harap-harap korang dapat tingkatkan ibadah dan berebut untuk mendapat ganjaran yang ditawarkan oleh ALLAH , pintu syurga di buka seluas-luasnya manakala pintu neraka ditutup dan syaitan dibelenggu , yang tinggal hanya nafsu kita kan,

Korang kalau time berbuka korang makan banyak ke?
 Eh, korang mesti makan makan makanan yang manis terlebih dahulu, seperti kurma , ( ok saya kadang2 tak makan jugak kurma , makan benda manis dahulu , hehe ) - Alhamdulillah korang boleh makan , manakala ada orang yang tak makan pon kan, nk citer nih :

Masa saya balik KB ( kota bharu ) last week , pergi shopping dekat KB MALL, macam biasa la , then masa saya nak naik lif nak balik pastu ternampak orang yang berpakaian lusuh , tua, yang duduk dekat dengan lif, dekat dia tuh just ada botol air mineral sahaja .Adik saya cakap la " Iqah, kesian kan dekat orang tua  tu , camne dia berpuasa " well saya senyap je like this ' ah...................................." 

                    


  Lepas tuh kitaorang pergi stadium kelantan kan, pergi bazar Ramadhan , kebetulan orang tengah berkumpul untuk jumpa Ustaz Azhar Al-Idrus A.k.a UAI , well orang tengah berkumpul sebab lambat lagi nak start, so pergi bazaar dulu, beli makanan nak berbuka lepas tuh, on the same time ada iman muda Hasan dari program realiti Iman Muda dan juga Raja lawak AM, urmm,,, bukan apa masa iman Muda Hasan bagi sedikit tazkirah just sikit sangat orang tengok dan dengar , entahlah maybe sebab bertembung dengan UAI , hehe, saya lepas pergi beli makanan semua2 tuh, saya pergi  dengar UAI jap, kejap jer sebab dah pukul 6:30 ptg nak pergi amik tok saya lagi kat Bachok tuh , n terus kener balik terengganu sebab adik2 ada kelas hari Sabtu tu, kitaorg berbuka dekat TOK BALI jer, tapi memang sengal r sebab nasik yang kitaorg beli tu , BASI ! kejam betol penjual tu, ish , memang tak beli dah nasi situ .



                      Dan sejak akhir-akhir ni sahabat2 saya mempunyai masalah , biasalah remaja memang tak lari dari masalah , saya rasa sahabat2 saya semua dah matang , urmmm no komen , saya lah tempat dieorang mengadu lepas sorang, sorang lagi , saya hanya menadah telinga , yup sahabt2 saya  suka berkongsi masalah , cerita2, best kan sahabat selama-lamanya :)



                       Ada satu kes kat sekolah ni yang tak berapa saya nak berkenan , urmmm, junior cakap dengan senior macam kawan jer , bukan apa nak kata dah tegur memang dah tegur , tapi nak buat macam mana die tak nak dengar kan, bukan saya sorang tau tak puas hati dengan perkara sebegini sahabat2 saya yang lain juga dan juga kak2 form 5, bukan apa saya relax jer nak buat kawan tak kesah mana pon memang saya style cam tu tapi agak-agak r kalau mood marah kat orang cakap kat senior "AKU, MU" bukan ape kadang terkejut jugak.. kalau sahabat2 saya memang kitaorg cakap "AKU, MU" , tapi tak salah kan cakap AKU , MU sebab kalau kita tengok para sahabat , dan dalam Al- Quran kalau dialog atau bercakap menggunakan " AKU, MU"  tak kasar pun, tapi bagi adat orang melayu ni, kasar kan, tak pe tak kesah, kembali kepada masalah sebenar, well seelok-elok nya untuk menghormati orang yang lebih tua cakaplah "AKAK/ KAK" , bukan nak mengaku yang saya ni or sape2 tua just saying ,berbudi bahasa nak buat kawan ada batas , agak-agak la .

My Bro pon dah dapat lesen, eee~~seram ! hehe, bukan apa bawak laju, debor , lemah semangat terus hehe, dah la time balik sekolah die je yang bawak kereta, mak say duk blkg, saya jadi assistance duk sebelah abg saya, haha, pakai seatbelt ketat2 gitu,  pastu tanya mak saya 'Ibu, iqah pulak next year ambik lesen !" hehe " Ambik la ,senang ibu tak payah bawak kereta. ", yes ! lepas birthday bulan 3 boleh buat lesen ! tapi kan mak saya ni takut kalau saya bawak kereta , well mana tak takut hari tu bawak kereta masok semak, hehe tu sebab nak elak motor baru , haha, pastu time pagi2 nak pergi sekolah sy la yang cakap " Ibu, pergi r motor/kereta tuh jauh lagi ..." hakikatnya dekat, hehe, wrong timing, kerja saya memang nak laju jer, seriously itu yang mak sya takut kalau saya bawak kereta, wrong timing , kalau time lampu isyarat " Ibu, pergi jer kuning baru lampu tuh, pecut ! " hehe last2 merah dah, mak saya memang akan berhenti, sy jer terOver ! haha tu yang lemah semangat mak saya tuh, :P


                    Urmm, btw kita sudah berada dalam 10 hari terakhir berpuasa kan , JOM cari malam lailatul Qadr pada malam-malam ganjil ,tp org cakap pada malam 23 ramadhan tapi xthu la tu, kita try bangun setiap mlm ganjil kalau setiap malam lagi bagus :)

                          prepare raya mesti dah siap kan. tahun ni tak boleh nak beraya mana la,,,,,,, abg SPM adik PMR & UPSR, urmmm yang jd mangsa adalah SAYA ! tak boleh nk beraya jugak, huh :'( sabo jela~~~~~~~ :P




No comments:

Post a Comment

Kehidupan saya sebagai makhluk Allah di atas muka bumi :)